TT 16 nov 2002
INGA BEVIS FÖR ATT ALKOHOL ÄR
NYTTIGT
Uppfattningen om att måttligt med
alkohol är bra för hjärta och kärl får inget stöd i den rapport om
alkoholkonsumtionen i EU som gjorts av Folkhälsoinstitutet. En rad
medicinska studier pekar på att måttliga mängder alkohol tycks
förebygga hjärt- och kärlsjukdom. Men Folkhälsoinstitutet hittar
inga bevis för det:
Om alkohol vore nyttigt kunde man
vänta sig att ökad totalkonsumtion borde minska dödligheten i hjärt-
och kärlsjukdom i länder där man dricker lite. Men det finns inga
tecken på det, säger professor Thor Norström, ledare för
studien.
|
|
|
|
|